Bättre hälsa med äpplen inkl. näringsvärde

Annonsering

Goda och nyttiga äpplen. Bild från fotogrph.com.

Goda och nyttiga äpplen

Äpplen är den runda och goda frukten som innehåller massvis med nyttiga egenskaper. Frukten finns i alla möjliga olika färger och smaker, söta som sura. De har dock alla något gemensamt – de hjälper dig att hålla dig frisk och borta från doktorn. Faktum är att det gamla talesättet om att ett äpple om dagen håller doktorn borta kan stämma.

Äpplen kan ge ett visst skydd mot kända hälsoproblem som hjärt- och kärlsjukdomar, vissa cancerformer och astma. Äpplen är fyllda med nyttiga fibrer och C-vitaminer men det som kanske är det bästa är dess unika kombination av växtkemikalier. Den främsta bland växtkemikalierna är flavonoiderna som även finns i te och rödvin – även om forskningen inom detta område är fortfarande bristfällig lutar det sig åt att det är dessa växtkemikalier som verkar förebyggande mot många folksjukdomar som ex. hjärt- och kärlsjukdomar.

Nu kanske du börjar tänka på hur man ska äta frukten? Det viktiga med att äta äpplen är alltid äta skalet för det är i skalet större delen av alla dess nyttigheter och vitaminer finns. Så vill dra nytta av äpplens magiska förmågor bör du äta skalet och kanske inte så mycket äppelmos eller pureér. Varför inte ungsbaka äpplena med skalet på, skär äpplena i smala klyftor (med skalet på) och ät som snacks istället för onyttiga chips och godisar. Eller varför inte tärna i lite äpplen (med skalet på) i müslin till frukosten? Ett äpple om dagen är ju inte så farligt och det kommer att hjälpa din hälsosituation på ett enkelt sätt. Ta dig ett mellanmål en eftermiddag och sätt dig och njut i lugn och ro denna goda och lätt syrliga frukt. Gott och väldigt hälsosamt.

Äpplen har funnits och ätits i 1000-tals år och under utgrävningar har man funnit ett förkolnat äpple från 2500 år före kristus. Under vikingatiden åt man mycket äpplen vilket har fortsatt till dagens datum.

Näringsvärde för äpplen (per 100g)
Kalorier (Kcal): ca 56 Kcal
Protein: 0,3g
Kolhydrater: 12,4g (varav 10,8g sockerarter)
Fett: 0,1g
Kostfiber: 1,8g
Natrium: 1mg
Kalium: 115mg
Magnesium: 5mg
Järn: 0,14mg
Kalcium: 4mg
Fosfor: 12mg
Tiamin (B1): 0,01mg
Riboflavin (B2): 0,02mg
Niacin (B3): 0,1mg
Pyridoxin (B6): 0,03mg
Askorbinsyra (C): 12mg
Alfatokoferol (E): 0,19mg

Denna utbildning är skriven av:
Daniel Pires på GratisUtbildning.se administrationen som även skriver i många andra bloggar och hemsidor.

Om Daniel (77 Articles)
Jag har alltid varit intresserad av många olika saker men mitt största intresse måste nog vara ekonomi, elektronik och hälsa. Jag startade GratisUtbildning.se i mitten av 2013 som en sida där alla kan dela med sig och läsa gratis utbildningar. Jag kommer att arbeta hårt med att skriva bra utbildningar, recept samt hjälpa andra att skriva åt oss.

Lämna en kommentar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


Genom att du fortsätter använda denna hemsida tillåter du användandet av cookies på denna hemsida. mer information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close